Kas yra viešieji pirkimai ir kodėl jie svarbūs kiekvienam?

viesieji-pirkimai

Viešieji pirkimai – prekių ir paslaugų pirkimai, kuriuos vykdo valstybinės institucijos ar valstybės tarnybos per viešus konkursus. Pirkimams vykdyti naudojamos mokesčių mokėtojų lėšos. Pirkimų procesai vykdomi pagal reglamentuotus viešųjų pirkimų įstatymus. Tokius pirkimus ir sąlygas nustato perkančioji įstaiga, kurios tikslas sudaryti sutartį su paslaugų ar prekių tiekėjais, pateikiant geriausią pasiūlymą. Viešieji pirkimai užtikrina, kad visos įmonės ir fiziniai asmenys turėtų tokias pačias galimybes parduoti ar pirkti paslaugas bei kitas, su įmonės veikla susijusias prekes, užtikrinant jų kokybę.

Kaip vyksta viešieji pirkimai? Perkančioji organizacija pateikia viešųjų pirkimų dokumentus, atitinkančius viešųjų pirkimų reglamentus. Tai yra svarbu, nes tokie dokumentai būna pirkimų gairėmis, kurios reikalingos viešųjų pirkimų konkursuose. Perkančioji organizacija nagrinėja sprendimus dėl laimėto ar pralaimėto konkurso ir sudaro viešojo pirkimo sutartį. Kad viskas vyktų sklandžiai, tokius pirkimus stebi viešųjų pirkimų tarnyba ir kiti ekspertai.

Viešųjų pirkimų būdai. Norint dalyvauti tokiuose pirkimuose, visų pirmiausia, reiktų išsiaiškinti kokie pirkimai jus domina. Tai priklauso nuo jūsų įmonės tipo ir poreikių. Paprastai sutinkami 5 viešųjų pirkimų tipai:

  1. Atviri viešieji pirkimai – tai pirkimai, kuriuose dalyvauti gali visos įregistruotos įmonės. Tokie pirkimai yra patys populiariausi bei paklausiausi Lietuvoje.

  2. Uždari viešieji pirkimai – tai reti konkursai, kai juose gali dalyvauti tik pakviesti juridiniai asmenys ir kiti ūkio subjektai.

  3. Konkursiniai viešieji pirkimai – tai konkursai, kai dėl pateiktų pirkimų pasiūlymų nėra derimasi. Konkursą laimi tas, kurio pasiūlymas yra geriausias atsižvelgiant į konkurso kriterijus.

  4. Derybiniai viešieji pirkimai – tai pirkimai, kurio metu, pirkėjai derasi su viešojo konkurso dalyviais dėl kuo geresnių pasiūlymo sąlygų.

  5. Aukciono tipo viešieji pirkimai – tai pirkimai, kai ir maži verslai gali matyti bei pretenduoti į konkurentų pasiūlymus.

Faktoriai, nulemiantys viešųjų pirkimų sėkmę. Asmenys, susidomėję viešaisiais pirkimais, didžiausią dėmesį turėtų kreipti į šiuos tris pagrindinius faktorius:

  1. Laikas. Tiksliau laiko tarpas, skirtas įvykdyti viešojo pirkimo užduotis. Naudinga, prieš pateikiant pasiūlymą, įsivertinti ar bus įmanoma viešojo pirkimo užduotis įvykdyti per jiems skirtą terminą. Negalima nurodyti termino, kuriuo tikėtina, kad užduotys nebus įgyvendintos.

  2. Kaina. Reikia įsitikinti, kad siūloma kaina nėra per didelė ir nėra per maža. Didelė kaina rinkoje, gali neatrodyti patraukliai, prieš konkurentų siūlomas kainas, todėl reikia įsivertinti, kiek iš tikrųjų yra vertas konkursas. Per maža kaina rinkoje, gali atrodyti įtartinai kokybės atžvilgiu ir kitais aspektais.

  3. Patikimumas. Tai faktorius, kuris dažnai gali būti svarbesnis, nei pati kaina. Jei jūsų įmonė turės didesnę reputaciją, nei konkurentų, tikėtina, kad įmonės paslaugas pavyks parduoti ir didesne kaina, nei konkurentų. Todėl svarbu, investuoti laiko ir finansų į įmonės žinomumo bei gero vardo kūrimo strategijas.

Kodėl viešieji pirkimai svarbu verslui? Jei turite verslą ar planuojate jį kurti, viena iš pagrindinių rekomendacijų būtų pasidomėti viešaisiais pirkimais ir jų teikiama nauda. Akivaizdžiausia nauda yra ši:

  • Viešieji pirkimai, suteikia galimybę įgyti ilgalaikius ir patikimus verslo klientus;

  • Padidina verslo apyvartą bei pelną;

  • Didina įmonės žinomumą ir patikimumą;

  • Jaučiamas verslo plėtimasis Lietuvoje bei užsienyje (jeigu to reikia).